Friday, June 8, 2007

ΚΑΘΟΛΙΚΕΣ ΣΤΑΘΕΡΕΣ

Από τον συνθέτη και φίλο Μιχάλη Γρηγορίου λαβαμε τον πρόλογο του νέου βιβλίου του με τίτλο: ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ (Καθολικές Σταθερές και Πολιτισμικές Μεταβλητές) που δεν έχει ακόμα κυκλοφορήσει. Παραθέτουμε ένα σύντομο απόσπασμα που θα μπορούσε να αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης επί των αρχικών υποθέσεων για καθολικές σταθερές:


'' Η μουσικη λειτουργησε ανεκαθεν ως συμβολικο μεσον εκφρασης και επικοινωνιας που επιτρεπει τη σηματοδοτηση και τη μεταδοση νοηματων και συναισθηματικων ποιοτητων, αλλα κι’ ως μορφη συλλογικης ή ατομικης δραστηριοτητας που στοχευει στο συντονισμο και στην επαληθευση αλλων κοινωνικων δραστηριοτητων και στην ενδυναμωση της συνοχης της ανθρωπινης κοινοτητας. Εξεταζοντας τη μουσικη ως συμβολικο μεσον εκφρασης και επικοινωνιας θα δειξουμε οτι οι μηχανισμοι της μουσικης αντιληψης βασιζονται σε καθολικες σταθερες αναλογες μ’ εκεινες στις οποιες βασιζεται η αντιληψη κι’ αλλων συμβολικων συστηματων που αντλουν τα νοηματα τους μεσα στη ροη του χρονου.............
Στο πρωτο μερος της μελετης (κεφαλαια 2-10), θα επιχειρησουμε να δειξουμε πως η μουσικη εκφραση εχει παντα καποια σταθερα χαρακτηριστικα που αντανακλουν τους ενιαιους τροπους λειτουργιας της ανθρωπινης αντιληψης, η δε δυνατοτητα της μουσικης να σηματοδοτει και να μεταδιδει νοηματα και συναισθηματικες ποιοτητες και να κινητοποιει συγκινησιακα τους ακροατες βασιζεται στη λειτουργια “καθολικων σταθερων”, αναλογων μ’ εκεινες που καθοριζουν την αντιληψη της γλωσσας. Ετσι, εκτος απο την αντιληπτικη σταθερα της “ισοδυναμιας της οκταβας” (“octave equivalence”), δηλαδη την εμφυτη ικανοτητα αναγνωρισης του μουσικου διαστηματος της 8ης στην οποια βασιζεται η δημιουργια των μουσικων κλιμακων ολων των μουσικων πολιτισμων της ανθρωποτητας, οι υπολοιπες “καθολικες σταθερες” που μπορουν να ερμηνευσουν τους μηχανισμους της μουσικης αντιληψης περιγραφουν τροπους λειτουργιας του εγκεφαλου που δεν ισχυουν μονο για την αντιληψη και τη διαχειριση των μουσικων ερεθισματων, αλλα και για την αντιληψη της γλωσσας και των αλλων συμβολικων συστηματων που αντλουν τα νοηματα τους μεσα στη ροη του χρονου, οπως ειναι ο χορος, η μιμικη και οι διαφοροι κωδικες “επισημαντικης συμπεριφορας” (“designative behaviour”), δηλαδη οι εκφρασεις του προσωπου, οι χειρονομιες, κι’ οι στασεις του σωματος, αλλα κι’οι τροποι επιτονισμου της ομιλίας.''

2 Comments:

At June 10, 2007 at 1:43 AM , Anonymous Anonymous said...

Αναρωτιέμαι αν οι“καθολικές σταθερές” που μπορούν να ερμηνεύσουν τους μηχανισμούς της μουσικής αντίληψης μέσα από τρόπους λειτουργίας του εγκεφάλου,
αγγίζουν τον τομέα της νευροφυσιολογίας. Αν δηλαδή γίνεται μια προσπάθεια ερμηνείας της μουσικής αντίληψης και, κατ' επέκταση, της μουσικής δημιουργίας με νεο-παβλοφικές προσεγγίσεις.

 
At June 10, 2007 at 2:42 AM , Anonymous Anonymous said...

Διαφωνώ με την “ισοδυναμία της οκτάβας”, του μουσικού διαστήματος της 8ης στην οποία βασίζεται η δημιουργία μουσικών κλιμάκων ως αντιληπτικής σταθεράς, ως έμφυτης δηλαδή ικανότητας του ανθρώπου.
Ως απλό παράδειγμα αναφέρω το τετράχορδο ντο-φα στο οποίο στηρίζεται η αρχαία ελληνική μουσική. Η υπέρθεση του δεύτερου, συνημμένου όπως το ονόμαζαν, τετράχορδου (φα-σι ύφεση)σχηματίζει το διάστημα της έβδομης μικρής. Πολύ αργότερα προστέθηκε ο προσλαμβανόμενος φα-σολ ωστε να έχουμε τη γνωστή οκτάβα των διαζευγμένων τετραχόρδων ντο-φα, φα-σολ, σολ-ντο.
Το θέμα βέβαια είναι τεράστιο. Απλά, κάνω μια τοποθέτηση.

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home