Sunday, June 24, 2007

ΕΞΑΙΦΝΗΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ

Το κείμενο αυτό ερμηνεύει κατά κάποιο τρόπο ορισμένες απόψεις που αναπτύχθηκαν προηγουμένως ( ‘Εξαίφνης και Μουσική’ ). Αν και φαινομενικά πιο γενικό και θεωρητικό,
θα μας επιτρέψει, νομίζω, να απαντήσουμε με μεγαλύτερη σαφήνεια στα ερωτήματα που έχουν ανακύψει όπως η έννοια της αντίστιξης πάνω σε διαφορετικούς χρόνους, τι σημαίνει και ποια μορφή έχει ένα πολύμορφο πεδίο χώρου και βέβαια ποια είναι η βαθύτερη έννοια του μουσικού χρόνου.

1. Η συνείδηση ως βιωμένος χώρος και ανάμνηση

Τα όρια ανάμεσα στο ον και το μη-ον είναι ασαφή: βρίσκονται δίπλα μας, μέσα μας, παντού. Βρίσκονται σε κάθε σημείο του απροσδιόριστου γίγνεσθαι.Τόσο ο χώρος όσο και ο χρόνος εκφράζονται σε αδιάρρηκτη ενότητα με τη συνείδηση. Η συνείδηση είναι εκείνη που αποκαλύπτεται μέσα στο βιωμένο χώρο, που θυμάται τον εαυτό της μέσα στο βιωμένο χρόνο. Ίσως θα ήταν πρoτιμότερο να αντιληφθούμε αυτό που άκριτα ονομάζουμε περιβάλλον σαν ένα απροσδιόριστο πεδίο ποικιλόμορφων αποχρώσεων βιωμένου χώρου μέσω της ανάμνησης.

H έννοια της στιγμής μπορεί να περιγραφεί σαν ανταλλαγή σημάτων μεταξύ αυτού που είμαι τώρα και εκείνου που ήμουνα όταν έγραφα τη λέξη τώρα: εκείνου που θα είμαι όταν θα διαβάζω τη λέξη τώρα, τώρα που το μόνο που διατηρώ είναι η ανάμνηση της λέξης και η ανάμνηση της στιγμής που τη δημιούργησε. Αυτό είναι το εξαίφνης ή παρόν-καθαυτό: Eνα σημείο αναφοράς του συνειδητοποιημένου χώρου. Εμφανίζεται ακαριαία, δημιουργώντας ιστορία, εξαφανίζεται ακαριαία παίρνοντας μαζί το ιστορικό του βάρος πριν επανεμφανιστεί σε ένα καινούργιο εξαίφνης απρόβλεπτο ως προς το περιεχόμενο του. Στη περίοδο όμως της ‘εξαφάνισης’ η στιγμή ενσωματώνεται ως ανάμνηση παρόντος στο χρόνο και το χώρο, διαμορφώνοντας έτσι συνείδηση: Διότι η συνείδηση μόνο ως μη-ον είναι το όντως-ον, το ον-καθαυτό!

Κάθε στιγμή, παρά την πολύπλοκη δομή της, εκφράζεται ως μοναδικότητα. Ο χρόνος και ο χώρος-καθαυτό εμπεριέχονται στη στιγμή προσδιορίζοντας ένα πεδίο χρόνου και χώρου με χαρακτηριστικά μη-όντος εντός του οποίου απαστράπτει ως όντως-ον η στιγμή: το εξαίφνης!
Το πεδίο αυτό περιλαμβάνει όλους τους πιθανούς συνδυασμούς ενός εξαίφνης που απέτυχε να αποκαλυφθεί. Η ενέργεια όμως της στιγμής που αποκαλύφθηκε ενσωματώνεται στο χρόνο και το χώρο της συνείδησης που μεταβάλλεται. Αφομοιώνει δηλαδή βιωμένο χώρο και ανάμνηση διαφοροποιούμενη προς τον εαυτό της που, αν και όντως-ον παραμένει μη-ον.

2. Βιωμένος χώρος και ανάμνηση σαν διαμεσολάβηση

Κάθε στιγμή - το εξαίφνης, το κάθε εξαίφνης της ύπαρξης μας - παίρνει υπόσταση από το χώρο και το χρόνο διαμορφώνοντας νέα δεδομένα καθώς εμπλέκεται στο ον-καθαυτό της συνείδησης. Αν προσπαθήσουμε τώρα το αντίστροφο, να διαμελίσουμε δηλαδή τη στιγμή, είναι προφανές ότι διασπάμε βιωμένο χώρο και ανάμνηση σε μικρότερες μονάδες που σταδιακά χάνουν τα προσδιοριστικά τους στοιχεία. Ελαχιστοποιώντας το μέγεθος της πληροφορίας, κάθε στιγμή βρίσκεται πλησιέστερα στο όντως-ον του χρόνου και του χώρου αλλά δεν έχει πια ενέργεια για να το συνειδητοποιήσει: Χάνει δηλαδή την ταυτότητα της
και παραμένει σε κατάσταση ύπνωσης στις πύλες του μη-όντος.

H σχέση χρόνου και χώρου-καθαυτό προς την καθεύδουσα συνείδηση είναι η πλησιέστερη μορφή ενδοεπικοινωνίας αφού ένα αποψιλωμένο εξαίφνης αγγίζει το ον-καθαυτό που όμως, όπως είπαμε, δεν έχει ενέργεια για να το εκφράσει. Επομένως το όντως-ον που δεν γνωρίζουμε και η ανάμνηση της συνείδησης, μέσα από ένα πεδίο βιωμένου χώρου, σχηματίζουν μια ενότητα σε συνεχείς και απρόβλεπτες εναλλαγές αποκαλύψεων.

Προϋπάρχουσες αρχετυπικές εικόνες αποτελούν σύμβολα, άρα προϋποθέτουν ένα πεδίο βιωμένου χώρου και ανάμνησης στο οποίο μπορούν να διαμορφωθούν. Η ανάκληση επομένως στη συνείδηση αρχέτυπων του ασυνείδητου είναι μια λειτουργία της ίδιας της συνείδησης σε ετεροφωνία με τη σκιά της: Δεν έχει να κάνει, δηλαδή, με αρχετυπικές μορφές έξω από τα –οπωσδήποτε - ακαθόριστα όρια της συνείδησης. Είναι η ίδια η συνείδηση που δημιουργεί – διαχρονικά –τα σύμβολα. Όμως αυτή η σχηματοποίηση των αρχέτυπων αποδυναμώνει ουσιαστικά το περιεχόμενό τους καθιστώντας το προβλέψιμο.
Ίσως αυτό εννοεί ο Πλάτων στον διάλογό του ‘Φαίδων’:
‘ Η μάθηση δεν είναι τίποτε άλλο από ανάμνηση. Αναγκαίο είναι λοιπόν σε προγενέστερο χρόνο να έχουμε μάθει αυτά που τώρα ενθυμούμαστε’.


Άλκης Παναγιωτόπουλος

9 Comments:

At June 30, 2007 at 5:34 AM , Anonymous Anonymous said...

ΜΟΥΣΙΚΟΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΙΔΗΣΙΑΚΟΣ ΧΡΟΝΟΣ

Η έννοια του μουσικού χρόνου είναι άρρηκτα δεμένη με εκείνη του συνειδησιακού χρόνου. Αφού λοιπόν θεωρούμε τη συνείδηση ως μια περιοχή βιωμένου χώρου μέσω της ανάμνησης, ο μουσικός χρόνος έχει βιωματική υπόσταση και το πεδίο πάνω στο οποίο κινείται είναι βιωματικό.
Έχουμε λοιπόν βιωμένο μουσικό χρόνο και βιωμένο μουσικό χώρο σαν προϋπόθεση σύνθεσης.
Αντίστιξη πάνω σε διαφορετικούς χρόνους σημαίνει αντίστιξη πάνω σε διαφορετικά βιωμένους χρόνους που ο καθένας τους διατηρεί την αυτοτέλειά του καθώς προκύπτει μέσα από διαδοχικά εξαίφνης!

Τι σημαίνει αυτό; Ότι στη διαδικασία της σύνθεσης δημιουργούμε ταυτόχρονη παράθεση μουσικών χρόνων έμπλεων έκφρασης (ως απεικόνιση ‘εξαίφνης’ της συνείδησης) που μεταξύ τους μπορεί να είναι συμπληρωματικοί, αντίθετοι ή αντιφατικοί. Αυτό δεν έχει να κάνει με τη μουσική μορφή ενός έργου - τη σκόπιμη δηλαδή αντιπαράθεση στοιχείων με διαφορετικό περιεχόμενο, κάτι που αποτελεί μια από τις γνωστές συνταγές σύνθεσης - αλλά με την επικάλυψη στιγμών διαφορετικού συνειδησιακού περιεχομένου σε ένα ωρολογιακό ‘τώρα’ όπως αυτό εμφανίζεται στη ροή της παρτιτούρας ή την ζωντανή ακρόαση.

Με δύο λόγια, κλειδώνουμε - κάπως ως αυτόματη γραφή - το εκφραστικό εξαίφνης μιας στιγμής και το συνδυάζουμε αντιστικτικά στο ίδιο πεδίο του συνειδησιακού μουσικού χώρου με άλλα εξαίφνης που κλειδώνουμε με αντίστοιχο τρόπο σε άλλες στιγμές.
Ως τελικό αποτέλεσμα έχουμε ένα πολύμορφο πεδίο χώρου που θα μπορούσε να θεωρηθεί ‘πολυσήμαντο’ αν η έννοια του πολυσήμαντου δεν χαρακτήριζε, εν δυνάμει, κάθε μουσική στιγμή.

Συνθέτοντας με αυτόν τον τρόπο ξεπερνάμε σχετικά ανώδυνα προβλήματα μουσικού φορμαλισμού και επικεντρωνόμαστε στο ουσιώδες που είναι η αντίστιξη μουσικών χρόνων με διαυγές εκφραστικό περιεχόμενο.Είναι αυτονόητο πως η ‘αποσφράγιση’ μιας τέτοιας παρτιτούρας επιτρέπει στον ακροατή απειρία αναγνώσεων. Σε αυτό όμως πρέπει να βοηθάει και η ίδια η παρτιτούρα με την υιοθέτηση, από την πλευρά του συνθέτη, της κατάλληλης σημειογραφίας.

 
At July 1, 2007 at 4:04 AM , Anonymous Anonymous said...

Αν θεωρήσουμε την 'εξαίφνης' δημιουργία μουσικού χρόνου ως τη 'διαυγέστερη' διαδικασία έκφρασης της συνείδησης, σε ποιό
βαθμό ο μουσικός χρόνος που δημιουργήθηκε είναι αρκετά σαφής ως προς το περιεχόμενό του;
Αν πάλι προχωρήσουμε στην αισθητική του αποσαφήνηση μέσω μιας μορφής επεξεργασίας, μήπως παύει να είναι εξαίφνης και ακολουθεί γνωστές συνταγές σύνθεσης;

 
At July 1, 2007 at 10:18 AM , Anonymous Anonymous said...

Αν δεχτούμε ότι κάθε μουσικός ήχος οφείλει να είναι έμπλεος έκφρασης, η δυσκολία έγκειται στην διατήρηση εκφραστικής ενέργειας, όχι μόνο σε κάθε ήχο αλλά και στην μετάβαση από ήχο σε ήχο! Εδώ ακριβώς ελλοχεύει ο κίνδυνος των συνταγών σύνθεσης: Η μετάβαση δεν πρέπει να είναι φορμαλιστική αλλά βιωματική.
Μόνο έτσι δημιουργείται ένας απρόβλεπτος μουσικός χρόνος με συνειδησιακή υπόσταση, εγγενή πολυσημαντότητα, που ξεδιπλώνεται αβίαστα εντός του ωρολογιακού χρόνου.

 
At July 1, 2007 at 10:42 AM , Anonymous Anonymous said...

Θα το έθετα λοιπόν διαφορετικά:
Αν έχουμε ένα βιωμένο μουσικό χρόνο αποτελούμενο από το 'εξαίφνης' μιας και μοναδικής νότας, μιας συχνότητας δηλαδή, με
χαρακτήρα ισοκρατήματος διάρκειας, ας πούμε, δύο λεπτών. Σε τι διαφέρει ο 'βιωμένος' χρόνος της συχνότητας από τον ωρολογιακό της ίδιας συχνότητας με την ίδια διάρκεια.

 
At July 1, 2007 at 11:20 PM , Anonymous Anonymous said...

Θα έλεγα ότι δεν έχουν τίποτα το κοινό! Ο βιωμένος μουσικός χρόνος δεν είναι συχνότητα, ούτε ίσως σγκεκριμένο τονικό ύψος. Είναι πριν απ' όλα έκφραση ενέργειας της συνείδησης. Εδώ υπεισέρχεται και ο ρόλος του εκτελεστή που ερμηνεύει ένα τονικό ύψος, μια συχνότητα δηλαδή, μέσα από τον δικό του βιωμένο χρόνο, με αποτέλεσμα να διαφοροποιείται σε κάθε εκτέλεση
η μουσική αίσθηση του ίδιου έργου. Γίνεται επίσης φανερό ότι η ερμηνεια μιας παρτιτούρας, για σόλο όργανο ή ορχήστρα, μέσω ενός προγράμματος υπολογιστη δεν έχει την οποιαδήποτε αισθητική αξία αφού η εν δυνάμει ακρίβεια στην εκφορά του ήχου στερείται παντελώς βιωμένου χρόνου που θα τον καθιστούσε μουσικό.

 
At July 3, 2007 at 5:26 AM , Anonymous Anonymous said...

Δηλαδή αρνείσαι την ηλεκτρονική μουσική ως τρόπο έκφρασης; Αυτό μοιάζει οπισθοδρομικό!

 
At July 3, 2007 at 6:30 AM , Anonymous Anonymous said...

Εξαρτάται πώς ορίζεις την ηλεκτρονική μουσική! Αν έχει να κάνει με τη δημιουργία και σύνθεση
ΠΡΩΤΟΓΕΝΩΝ ηλεκτρονικών ήχων, τότε ναι! το βιωματικό στοιχείο μπορεί να υπεισέλθει όπως και στην ενόργανη μουσική. Χρησιμοποιούμε δηλαδή τον υπολογιστή ως πηγή αναζήτησης νέων ηχοχρωμάτων, απειρία συνηχήσεων και
- γιατί όχι; - πεδίο αισθητικής έρευνας πάνω στην ίδια τη διαδικασία της συνθεσης.
Δυστυχώς όμως, οι περισσότεροι συνθέτες χρησιμοποιούν τους υπολογιστές για την σύνθεση και
την 'αναπαραγωγή' ενόργανης
μουσικής, κάτι που υποβιβάζει
κατά τη γνώμη μου,για τον λόγο που ανέφερα, τόσο τον συνθέτη όσο και τις τεράστιες δυνατότητες των υπολογιστών που, με σωστή
προσέγγιση μπορούν να 'εκφράσουν' βιωμένο χρόνο, γνήσια καλλιτεχνική εικόνα και βέβαια την ίδια τη συνείδηση!

 
At July 3, 2007 at 10:54 PM , Anonymous Anonymous said...

Μιλάς συνέχεια για βιωμένο χρόνο και υπαινίσσεσαι, αν δεν κανω λάθος, την αναγκαιότητά του σε πολύπλοκες μορφές σύνθεσης.
Ανακύπτουν όμως δύο ερωτήματα:
1.Βιωμένος χρόνος δεν μπορεί να υπάρξει σε μια απλή μορφή, ένα τραγούδι για παράδειγμα;
2. Μήπως σε μια απλή μορφή το βιωματικό στοιχείο είναι πιο άμεσο
και ειλικρινές;
Αναμένω απάντηση.

 
At July 5, 2007 at 12:16 AM , Anonymous Anonymous said...

ΒΙΩΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ ΚΑΙ ΣΥΝΘΕΣΗ

Κατ’ αρχήν ανώνυμε θα ήταν καλύτερο να χρησιμοποιείς ένα επώνυμο ψευδώνυμο γιατί διευκολύνει τον διάλογο καθιστώντας τον πιο προσωπικό.

Τώρα:
Η συνείδηση του ατόμου διαμορφώνεται μέσα από τον βιωμένο χρόνο και αυτό ισχύει για κάθε άνθρωπο. Εδώ όμως μιλάμε πρωτίστως για ένα συνθέτη, για ένα τρόπο προσέγγισης προς τον μουσικό ήχο και τον ήχο γενικότερα και για βιωμένο μουσικό χρόνο που είναι κάτι σημαντικά διαφορετικό: Προϋποθέτει μια διαδικασία μετάβασης προς τη δημιουργία μέσα από αυτό που θα χαρακτήριζα ως πνευματικό ασκητισμό. Αυτό πάλι δεν είναι αρκετό αν δεν συνοδεύεται ταυτόχρονα από εύμορφο ψυχικό κόσμο και υψηλή τεχνογνωσία.

Η τεχνογνωσία δεν έχει ακαδημαϊκό χαρακτήρα, αποτελεί ανάχωμα στον ερασιτεχνισμό και αφορά την χρήση του κατσαβιδιού στη δόμηση του ήχου. Ακριβώς όπως δεν μπορεί να είναι κανείς αστροφυσικός με τα μαθηματικά της Β’ Γυμνασίου, έτσι δεν μπορεί να είναι συνθέτης μόνο με σπουδές αρμονίας, φούγκας και‘δίπλωμα’ σύνθεσης. Θέλω να πω ότι η εξέλιξη ενός εν δυνάμει δημιουργού είναι η συνεχής κατάκτηση και εξέλιξη
τεχνογνωσίας με την αναζήτηση άλλου κατσαβιδιού που θα τον πάει πιο μακριά στις αισθητικές επιλογές του.

Στο ερώτημά σου τώρα αν μπορεί να υπάρξει βιωμένος (μουσικός)χρόνος σε μια απλή μορφή, ένα τραγούδι όπως λες, θα απαντούσα πως ναι μπορεί, μόνο που όπως ένα ‘εξαίφνης΄ δεν σχηματίζει συνείδηση έτσι και το εξαίφνης του βιωμένου μουσικού χρόνου δεν αποτελεί σύνθεση. Τι θα ήταν, για παράδειγμα, το πρώτο μέρος της πέμπτης συμφωνίας του Μπετόβεν, που στηρίζεται στον βιωμένο μουσικό χρόνο των τεσσάρων φθόγγων (G,G,G,Es--------) της αρχής, αν δεν υπήρχε η καταιγίδα της βιωματικής μουσικής επεξεργασίας που ακολουθεί; Απολύτως τίποτα!
Εδώ, νομίζω, υπάρχει η απάντηση και στο δεύτερο ερώτημά σου.

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home